Hampir setiap objek yang boleh dilihat dalam dunia kita bermula sebagai
sekeping fizikal seni yang kita didigitalkan menggunakan proses yang dipanggil
fotogrametri. Banyak artikel dalam blog kita membincangkan secara terperinci
bagaimana dan mengapa kita telah menggunakan proses ini dalam pembuatan
permainan video, jadi kami akan meringkaskan semuanya dalam bentuk fakta.
Apa Itu Fotogrammetri?
Merupakan salah satu proses perwakilan geometri mengenai suatu objek
dari gambar. Dalam konteks pembangunan permainan video, anda boleh
menganggapnya sebagai penciptaan seni digital 3D dari objek fizikal.
Fotogrametri juga sering dikenali sebagai “3D Capture”.
Penggunaan Fotogrametri Dalam Seni Pembuatan Permainan Video Berbanding
Penghasilan Seni Digital (Digitizing).
Kaedah Fotogrametri mempunyai beberapa kelebihan berbanding cara
tradisional dalam seni pembuatan permainan video, terutama untuk permainan
studio kecil. berikut adalah kebaikan menggunakan kaedah fotogrametri:
1. Alat penyunting
digital yang digunakan dalam kaedah konvensional adalah mahal, hanya sebuah
perisian pemodelan 3D hampir mencecah ribuan dolar.
2. Kedua, kesenian
digital mempunyai peluang pembelajaran yang tinggi dan dapat menambah
penglibatan dan pengalaman yang lebih berkaitan dengan fotogrametri .
3. Fotogrametri di sisi
lain, membolehkan anda kembali mahir kepada kemahiran klasik, Begitu
juga, anda boleh mengambil kesempatan daripada kesenian yang ada, yang
mengambil usaha untuk mencipta. Semua batu-batu dan tumbuh-tumbuhan dalam
permainan yang digunakan ditukarkan dalam format permainan video, ia
benar-benar menyeronokkan untuk membuat permainan video dengan tangan.
Adakah dengan ini akan mengubah cara kita membuat permainan video
selama-lamanya ?
Tidak. Masih terdapat banyak kelebihan kepada seni pembuatan permainan
video secara digital, manakala teknik fotogrametri mempunyai banyak ruang untuk
penambahbaikan.
Antara program yang digunakan untuk kerja-kerja pendigitan permainan
video.
Autodesk 123D
Agisoft PhotoScan.
Program manakah yang lebih baik?
Kedua-dua program ini mempunyai kebaikan dan keburukan yang tersendiri. Akhirnya, apa yang membuat kita memilih untuk menggunakan PhotoScan ialah ia mampu menghasilkan tekstur yang lebih tinggi daripada versi yang sedia ada berbanding 123D Catch. Ini adalah penting bagi pereka permainan video kerana gambar objek yang dihasilkan adalah berdefinisi tinggi didalam permainan video. Walau bagaimanapun, kaedah PhotoScan adalah lebih mahal berbanding 123D Catch. Juga, 123D Catch melakukan semua pemprosesan dengan menggunakan alat kawalan jauh, yang bermakna anda mendapat keputusan pemprosesan dengan cepat, bergantung pada tahap komputer digunakan.
Apakah batasan alat fotogrametri moden?
Alat fotogrametri moden memerlukan persekitaran pencahayaan yang stabil. Ini bermakna tidak perlu permukaan berkilat atau reflektif, atau perkara yang akan menyebabkan pencahayaan berubah dengan ketara berdasarkan sudut kamera (seperti berkelip). Permukaan lut juga masalah.
Apakah jenis peralatan yang diperlukan untuk menggunakan alat ini?
Sebagai permulaan, hanya kamera. Malah dengan menggunakan telefon kamera mudah boleh juga boleh menghasilkan hasil yang agak baik, bergantung kepada apa objek yang hendak diambil. Jika anda cuba untuk mewujudkan model yang bertekstur tinggi untuk digunakan dalam dunia permainan 3D, beberapa pertimbangan lain perlu diambil kira contohnya lampu neutral pada objek sasaran, dan liputan foto yang baik di sekeliling objek. Seratus dolar di kedai perkakasan kami mendapat cukup kayu dan paip logam kelengkapan untuk membina sebuah kamera berputar gunung yang boleh pangsi di sekeliling meja pusat. Kami menggunakan ini untuk mendapatkan satu set konsisten gambar. Beberapa set lampu pendarfluor dan payung digunakan untuk mewujudkan persekitaran lampu neutral yang baik.
Mengapa lampu yang neutral begitu penting?
Ia adalah untuk memastikan bahawa jurugambar tidak menyalakan objek sebanyak dua kali. Jika anda menangkap objek dengan cahaya yang kuat di sebelah kiri, maka ia akan sentiasa kelihatan seolah-olah ia dinyalakan dari kiri, walaupun anda letakkan di dalam dunia permainan anda dan cuba untuk menyalakannya dari kanan. Persekitaran lampu neutral semasa pemotretan mampu memberikan fleksibiliti gambar yang tinggi.
Bolehkah anda menggunakan seni anda sebaik sahaja objek telah
didigitalkan?
Secara teknikal, ya. Alat pengimbas 3D akan mengeksport jaringan
bertekstur dalam pelbagai format yang biasanya boleh diimport terus ke
kebanyakan enjin permainan lomersial. Walaubagaimanapun, jika anda bergantung
sepenuhnya kepada jenis seni seperti kita, maka ada beberapa langkah lain yang
perlu diambi kira. Anda perlu menghasilkan gambar dimana versi resolusinya yang
lebih rendah dan membina peta biasa untuk itu, dan anda perlu membina semula
tekstur warna untuk meningkatkan kualiti dan prestasi untuk enjin 3D. anda juga
perlu menjana tekstur lain seperti peta glos dan peta pancaran untuk
pencahayaan yang berkualiti tinggi.
Adakah ia merupakan teknik yang rumit?
Kaedah ini agak rumit, tetapi terdapat beberapa alat yang hebat di luar sana untuk membantu. Satu program dipanggil Meshlab mampu digunakan secara automatik dengan melakukan langkah-langkah yang telah ditetapkan selepas pemprosesan.
Gambar berikut menunjukkan beberapa contoh permukaan objek dan imej 3D
yang didigitalkan. Beberapa objek didigitalkan menggunakan program agisoft
photoscan sebelum diproses ke dalam permainan video.
sumber:
Terbaik!
ReplyDeleteterima kasih :D
ReplyDelete